Skip to main content

Interviu Universul Juridic cu Niculae Bălan, președinte, în cadrul Congresului UNPIR 2024

Cristian Pavel – Bună ziua, Doamnelor, Domnișoarelor și Domnilor. Ne aflăm la Grand Hotel Marriott, la data de 27 septembrie 2024. Suntem la capătul unei zile pline, cu o agendă încărcată, la cel de-al 26-lea Congres al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România. Avem plăcerea și bucuria de a-l saluta și de a sta de vorbă cu Președintele acestei Uniuni, Dl Niculae Bălan. Bine v-am găsit, Dle Președinte!

Niculae Bălan – Mulțumesc, mă bucur să vă văd. Sunteți aproape de noi și este o plăcere, este un exercițiu foarte util și sunt disponibil pentru….

Cristian Pavel – Este foarte interesant, în primul rând, am notat faptul că astăzi a existat o prezență record a colegilor dvs., peste 250 de membri prezenți, atenți și în priză, gata să înțeleagă bunul mers al lucrurilor legate de această profesie interesantă și importantă pentru societatea românească. Voiam să vă întreb, în linii foarte mari, dacă ați putea trage niște concluzii de pe urma acestei ediții a congresului.

Niculae Bălan – Da, sunt concluzii. A fost foarte bine că am transmis din timp materialele pe care urma să le discutăm, să le dezbatem. Au fost și modificări de ultimă oră pe care n-am mai avut cum să le transmitem, dar le-am prezentat pe larg ca să știe despre ce vorbim. Probabil că și condițiile de aici i-au încurajat să vină, să participe. Au fost disponibili într-un număr mare, nu știu dacă a fost record sau nu, dar a fost foarte bine, și o structură pe care am gândit-o ca să punem în evidență activitatea desfășurată de Consiliul de Conducere, proiectele pe care le avem pentru viitor și modificările devenite standard la statutul profesiei.

Cristian Pavel – Este remarcabilă și organizarea, care a fost la un nivel foarte, foarte înalt și iată și reacția colegilor care s-au bucurat de cele mai bune condiții de desfășurare a unei astfel de reuniuni. Știu că, printre altele, ați discutat și despre planul de activitate pentru intervalul 2024-2025. Dacă credeți că ar putea fi menționate niște puncte interesante din acest plan care urmează, câteva chestiuni prioritare care vizează viața Uniunii.

Niculae Bălan – În linii mari, activitățile pe care ni le propunem au un grad de repetabilitate foarte mare. Am venit cu o noutate care să încurajeze colegii care-și achită obligațiile față de organizație, în coordonatele stabilite prin prevederile statutare, și am oferit un curs gratuit de pregătire profesională. Asta are un rol important financiar și o disciplină în partea de achitare a obligațiilor care de multe ori ne-a scăpat. Am mai venit și cu niște modificări în statut, ca să nu mai avem categoria asta de băieți deștepți, care au fost și în energie, care nu plăteau și foloseau serviciile noastre.

Cristian Pavel – Foarte interesant și benefic pentru Uniune. Voiam să vă mai întreb ceva. S-a vorbit în cadrul Congresului despre standardul de cost. V-aș ruga să explicați un pic ce reprezintă standardul de cost, unde și ce anume îl influențează ș.a.m.d.?

Niculae Bălan – Standardul de cost este o noțiune care sintetizează o serie de activități pe care trebuie să le deruleze un practician în insolvență atunci când preia un dosar de insolvență. Noi nu avem un control de calitate. Controlul asupra activității practicianului se exercită de creditor și de judecătorul sindic, fiecare cu atribuții distincte. Ceea ce am pus noi în acest standard de cost înseamnă etape pe care trebuie să le parcurgă de la început până la sfârșit și cu un număr de ore pe care trebuie să le consume pentru a realiza acest lucru. Orele sunt 123, estimate de noi. Mai avem aici încă o relaționare cu onorariul pe care trebuie să-l primească practicianul din fondul de lichidare. Practic, dacă se lucrează conform standardului de cost, asta ar însemna 6 luni de lucru ca să aibă toate răspunsurile, toate avizările, toate prezentările la instanță și adunări de creditori și se cuantifică într-o sumă care înseamnă 10.000 de lei, respectiv onorariul pe care noi îl propunem să se deconteze din fond în perioada următoare. Împărțit la 6 luni rezultă 1.600 și ceva. În consecință, dacă nu are această sumă, relația dintre bani și standardul de cost al activităților profesionale arată că este un onorariu derizoriu cu care se duce un practician să-și ofere serviciile și pe care uneori încearcă să îl câștige, să-i convingă pe creditori să-l numească în dosare. Ca atare, dacă nu îndeplinește condițiile astea, standard de cost și bani, atunci oferta este derizorie. Am găsit o exprimare adecvată ca să nu fie incidente cu prevedere la Consiliul Concurenței și să ne expunem unor amenzi și ăsta este modul de lucru pe care îl vedem în continuare.

Cristian Pavel – Practic, este o noutate, înțeleg.

Niculae Bălan – Standardul de cost nu este o noutate, este o actualizare, o referință și o introducere în Codul de etică și în Statut a unor prevederi care să îi descurajeze pe cei care lucrează cu onorarii derizorii. Deci, de la 1.650, să zic, în sus, până la 10.000 creditorii pot aproba orice onorariu. Dacă practicianul se duce sub acest nivel atunci nu este în ordine.

Cristian Pavel – Mai mult de atât, aș fi vrut să vă mai întreb un singur lucru. Sunteți conștient și dvs. ca și noi toți ceilalți că anul 2025 este plin de necunoscute și există fel și fel de moduri de a privi ceea ce ne așteaptă în următoarele 12 luni. Cum percepeți sau cum anticipați personal ceea ce va urma, având în vedere că ne așteaptă alegeri, ne așteaptă probabil modificări fiscale, legislative, politice?

Niculae Bălan – Media anuală a procedurilor de insolvență deschise în ultimii 5 ani se situează de la 5.600 de dosare pe an la 6.650, să zic, 2023, 2022. În 2025, estimările noastre sunt că vor fi încurajați cei care știu că se află într-o situație delicată financiar, deci nu au disponibilități financiare, să încerce să acceseze proceduri de preinsolvență, adică un fel de negociere cu creditorii, pe care să o deruleze cu sprijinul practicianului în insolvență, înțelegând că situația lor este complicată. Urmează să avem întâlniri și cu fondul de garantare și cu Ministerul Finanțelor, pentru că ei au dat credite în perioada de pandemie, care sunt complicate în momentul ăsta. Nu se știe, scadențarea nu aduce nimic, trebuie schimbate, sunt necesare măsuri care să-i aducă la linia de plutire. Dacă nu se întâmplă asta, o să crească numărul de dosare de insolvență, dar numărul dosarelor nu înseamnă și valori foarte mari, pentru că foarte mulți vor fi decimați din zona de mici întreprinzători și medii întreprinzători. Estimările pentru 2025 sunt relative. Încercăm să încurajăm această inițiativă de preinsolvență, să-i convingem, să-i chemăm la seminariile noastre, să le explicăm, să ne ducem direct, pentru că, altfel, Fondul de Garantare nu-i ajută cu nimic, Ministerul Finanțelor nu-i ajută cu nimic. Ei doar consemnează ceva, ai plătit, bine. N-ai plătit…

Cristian Pavel – … urmează procedura. Cam atât. Vă mulțumim foarte mult, vă dorim mult succes în anul care urmează, în anii care urmează și să ne vedem sănătoși la următoarele ediții.

Niculae Bălan – Mulțumesc!