Interviu Universul Juridic cu Cătălin Dascăl, președinte UNPIR Filiala București, în cadrul Congresului UNPIR 2024
Cristian Pavel – Bună ziua, Doamnelor, Domnișoarelor și Domnilor! Suntem la finele Congresului al XXVI-lea al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România. Avem bucuria să-l salutăm, alături de noi, pe domnul Cătălin-Andrei Dascăl. Domnia-sa este Președintele Filialei UNPIR București, cea mai mare filială a UNPIR din țară. Bine ați venit! Bine v-am găsit!
Cătălin-Andrei Dascăl – Bună ziua! Bine v-am regăsit după un an de zile! Acum un an de zile eram în aceeași poziție, tot la Marriott, după finele unui alt congres. Și astăzi am avut lucrări care au durat aproximativ 4 ore, încununate cu succes. Așa cum au fost pregătite materialele, așa au fost aprobate de colegii noștri, îmbrățișând ceea ce am încercat, împreună cu colegii din Consiliul Național de Conducere, să construim în acest an ce s-a scurs de la ultimul congres până la prezentul congres.
Cristian Pavel – O prezență impresionantă, peste 250 de participanți, de colegi, de membri ai Uniunii, ceea ce relevă același interes crescut și menținut asupra problemelor care frământă această profesie. Sunt multe schimbări care s-au petrecut la nivel legislativ, au apărut chestiuni care țin de fiscalitate și care probabil că influențează mai mult sau mai puțin activitatea practicienilor în insolvență. Mă refer, de pildă, la ceea ce a însemnat e-Factura. Voiam să vă întreb: cum ați resimțit, ca profesioniști, dvs. și colegii dvs., astfel de influențe ale Executivului?
Cătălin-Andrei Dascăl – În primul rând, este o prezență fizică record la acest congres, ceea ce arată interesul colegilor noștri. În ceea ce privește e-Factura, ei bine, aici sunt mai multe paliere la care ar trebui să ne uităm. Ar trebui să ne uităm din perspectiva noastră, ca practicieni în insolvență, și ca un subiect, ca un agent economic, care, evident, este și el supus acelorași norme ca orice alt agent economic. Asta este o perspectivă și aici nu cred că avem niciun impact.
Problema care se pune – și au fost discuții la nivelul ANAF: încă nu s-a ajuns, sincer, la o soluție în ceea ce privește debitoarele în insolvență și aici, cu precădere, spre zona de faliment. Pentru a încerca să determinăm cum vom emite aceste facturi și cum le vom încărca în spațiul virtual, pentru că, de multe ori, există opreliște în a putea noi să ne înregistrăm în spațiul virtual, dat fiind că era înregistrat vechiul administrator, ceea ce ar putea să îngreuneze activitatea în ideea în care valorificările vor fi destul de greoaie, în condițiile în care, fără această factură urcată în spațiul virtual, pentru cumpărător, este ca și cum nu ar exista factura… nu-i dă drept de deducere, pe de-o parte. Pe de altă parte, în zona în care trebuie să decontăm din fondul de lichidare onorariile pentru acele societăți unde nu există bunuri. Aici deja, la nivel de Consiliu Național de Conducere, noi am schimbat procedura, ca urmare a unor discuții și a unui punct de vedere de la ANAF; personal nu sunt satisfăcut de această modificare, dar a trebuit să reacționăm așa cum au cerut autoritățile. Vom continua discuțiile cu ei pentru a reveni cumva și a arăta că noi, ca gestionari, ca administratori ai acestui fond, am putea totuși ca facturile să fie emise pe UNPIR. Vom încerca. La momentul acesta, se vor emite pe debitoare. Este un proiect la care lucrăm, este o muncă continuă practic și nouă ne plac provocările.
Cristian Pavel – Ați pomenit de proiecte. Chiar voiam să vă întreb: în tot ceea ce se prefigurează ca activitate pentru anul care urmează și nu numai, ce considerați că ar fi relevant de punctat în cadrul proiectelor care țin fie de Filiala UNPIR București, fie de UNPIR în general?
Cătălin-Andrei Dascăl – Îmi place să gândesc la nivel comun. Nu există numai Filiala București sau orice altă filială și UNPIR. Trebuie să gândim ca un corp unitar. Sunt proiecte în ceea ce înseamnă zona de digitalizare, sunt proiecte în care vrem să dezvoltăm aplicații software, ca să faciliteze accesul la informații în ceea ce privește patrimoniul debitoarei noastre, să fie raportările mai simple, dezvoltarea și utilizarea cât mai mult a zonei SEDIS, definitivarea acestor protocoale și implementarea lor într-o facilă utilizare cu tot ce înseamnă aceste autorități care dețin informații patrimoniale și de care noi avem nevoie, pe de-o parte. Iar, pe de altă parte, și în
zona de pregătire profesională sunt câteva proiecte. Noi avem parteneriat cu Universul Juridic, deocamdată este o surpriză, nici măcar Universul Juridic, cu care stăm de vorbă, nu știe ce intenționez să se întâmple și atunci vreau să-l mențin în zona asta de puțin element surpriză. Vreau să spun doar că vom încerca să dezvoltăm mai mult aceste tipuri de forme de pregătire profesională în format debate, cu anumite teme predefinite, anunțate, un format dinamic, la care, practic, toți cei prezenți să participe.
Cristian Pavel – Și o ultimă întrebare. Suntem în fața unei perioade de alegeri, avem în față un an, 2025, considerat sau anticipat de toată lumea ca fiind un an complicat, cu multe necunoscute, care țin fie de voința politică, fie de posibile modificări legislative, fiscalitate, turbulențe. Iată, geo-militar, geostrategic, suntem într-o poziție mai mult sau mai puțin fericită. Voiam să vă întreb: cum priviți viitorul pe termen scurt în ceea ce privește profesia, mai ales în anul care urmează?
Cătălin-Andrei Dascăl – Viitorul pe termen scurt nu cred că va suferi vreo schimbare semnificativă. Creșterea numărului dosarelor de insolvență este oarecum… nu prea există o creștere, este o constanță. Nu mă aștept, la fel de bine cum au fost foarte multe predicții că de la anul… în fiecare an cineva vorbește că anul viitor se va distruge economia și că vor fi nu știu câte dosare de insolvență, și uite că nu s-a întâmplat până acum, și eu, sincer, merg în această variantă inversă. Nu cred că vom avea, probabil că va fi o creștere, dar o creștere care este firească și care este…
Cristian Pavel – De taxe este posibil să avem.
Cătălin-Andrei Dascăl – Da. Creșterile de taxe este posibil să conducă la creșterea numărului de insolvențe, dar nu văd o creștere semnificativă, adică nu aș estima mai mult de 15%-20%, dar, într-o dezvoltare normală, societățile trebuie să se pregătească pentru asta. Avem acum și această avertizare timpurie și ar trebui deja să se pregătească și să apeleze la specialiști cum sunt practicienii în insolvență, ca să nu ajungă în starea de insolvență, ci să ia măsuri anterior acesteia.
Cristian Pavel – Din ceea ce spuneți reiese un optimism moderat.
Cătălin-Andrei Dascăl – Întotdeauna.
Cristian Pavel – Asta este minunat. Mulțumim, domnule Președinte, și vă dorim succes în activitate!
Cătălin-Andrei Dascăl – Mulțumesc! Toate cele bune!