Skip to main content

ACTUALIZARE - ONPCSB: Acte normative privind regimuri sancționatorii internaționale

În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) din OUG nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale, cu modificările și completările ulterioare, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) transmite actele normative prin care se instituie/modifică regimuri sancționatorii internaționale, după cum urmează:

ACTE NOI

Council Decision (CFSP) 2025_2207 of 27 October 2025 amending Decision (CFSP) 2016_1693
DECIZIA (PESC) 2025_2207 A CONSILIULUI din 27 octombrie 2025 de modificare a Deciziei (PESC) 2016_1693

ANTERIOR

La data de 23.10.2025 Consiliul Uniunii Europene a adoptat cel de al 19-lea pachet de măsuri restrictive la adresa Federației Ruse.

Acesta cuprinde, printre altele, următoarele tipuri de măsuri:

· Noi listări individuale;

· Sectorul energetic: Interdicția de a achiziționa, importa sau exporta gaz natural lichefiat de origine rusească sau exportat din Rusia și interdicția de a tranzacționa cu companiile Rosneft și Gazprom Neft.

· Restricții privind flota fantomă: Listarea de nave suplimentare care fac obiectul interdicției de acces în port și al interdicției privind furnizarea de servicii legate de transportul maritim. Adițional, se introduce interdicția participării la tranzacții care implică porturile și ecluzele din Rusia.

· Sectorul bancar: Măsuri restrictive privind platformele de criptomonede și interzicerea tranzacțiilor în criptomonede; restricționarea tranzacțiilor cu entități din zone economice speciale; interdicția de a tranzacționa cu mai multe bănci din Rusia si țări terțe precum și listarea băncilor străine conectate la sistemele alternative de servicii de plată rusești.

· Sectorul comercial: Restricții suplimentare  privind exportul de produse și tehnologii; listarea de companii din Rusia și țări terțe care contribuie la complexul militar-industrial rusesc. 

· Introducerea unui nou criteriu de listare: Măsurile restrictive individuale vor putea fi adoptate inclusiv împotriva persoanelor sau entităților responsabile de deportarea, transferul forțat, integrarea forțată, îndoctrinarea sau educația militarizată a minorilor. 

De asemenea, Consiliul Uniunii Europene a completat pachetul 19 cu noi măsuri împotriva Belarusului, având în vedere implicarea în războiul Rusiei împotriva Ucrainei, cuprinzând noi listări legate de complexul militar din Belarus; măsuri asupra comerțului din Belarus identice cu cele impuse Rusiei; interdicția serviciilor de plată legate de criptomonede și extinderea interdicției de a furniza programe software, inclusiv pentru o serie de servicii.

Actele juridice corespunzătoare pachetului 19, inclusiv cele privitoare la Belarus se regăsesc accesând următorul link: https://eur-lex.europa.eu/TodayOJ/

la data de 17 octombrie a.c., Consiliul de Securitate ONU a adoptat Rezoluția 2794 (2025), prin care reînnoiește măsurile restrictive cu încă un an, iar interdicțiile de călătorie, înghețarea activelor și embargou asupra armelor se vor aplica, de asemenea, persoanelor și entităților care se angajează în activități care destabilizează țara prin exploatarea sau comerțul ilicit cu resurse naturale si prelungește cu 13 luni mandatul Grupului de experți însărcinat să asiste Comitetul Consiliului de Securitate instituit în temeiul rezoluției 2653 (2022).
Mai multe informații se regăsesc accesând link-ul: https://press.un.org/en/2025/sc16195.doc.htm

Ca urmare a împlinirii, la 18 octombrie 2025 (Termination Day), a 10 ani de la data adoptării Planului Comun și Cuprinzător de Acțiune (JCPoA) aprobat prin RCSONU 2231 (2015) și în contextul în care Iranul nu și-a respectat obligațiile impuse prin acesta, la 28 august 2025, Franța, Germania și Regatul Unit al Marii Britanii au declanșat mecanismului de snapback, care permite contrapartidelor Iranului să reimpună sancțiuni internaționale dacă evaluează că Iranul încalcă semnificativ prevederile JCPoA - reactivarea a șase rezoluții ale CS ONU privind sancțiunile care preced JCPoA, suspendate prin acesta.

Întrucât, în termen de o lună de la activarea mecanismului de snapback, Consiliul de Securitate al ONU nu a reușit să adopte o rezoluție pentru continuarea ridicării sancțiunilor împotriva Iranului sau pentru prelungirea JCPoA, iar statele inițiatoare nu au revenit asupra declanșării mecanismului, vă semnalăm reintrarea în vigoare a prevederilor următoarelor rezoluții ale CS ONU privind proliferarea nucleară a Iranului: 1696(2006) ,1737(2006) , 1747(2007)1803(2008)1835(2008) și 1929(2010). Concomitent, 43 de persoane fizice și 78 de entități au fost relistate de Comitetul Consiliului de Securitate, conform rezoluției 1737 (2006)- Note to Correspondents - Re-application of resolutions 1696 (2006), 1737 (2006), 1747 (2007), 1803 (2008), 1835 (2008) and 1929 (2010) concerning the Islamic Republic of Iran | United Nations Secretary-General.

Semnalăm, totodată, publicarea, la 29 septembrie 2025, a actelor juridice de transpunere la nivelul Uniunii Europene a acestor evoluții: https://eur-lex.europa.eu/oj/daily-view/L-series/default.html?&ojDate=29092025. O scurtă descriere a măsurilor se regăsește în cadrul comunicatului de presă al Consiliului UE.

La data de 29 iulie 2025, a fost adoptată Rezoluția CS ONU nr. 2789/2025 cu privire la regimul de sancțiuni internaționale având în vedere situația din Republica Centrafricană, având ca efect prelungirea cu încă un an a regimului și a mandatului Panelului de Experți însărcinat cu monitorizarea implementării acestuia.

Mai multe informații se regăsesc la pagina web https://press.un.org/en/2025/sc16131.doc.htm

A fost adoptat, la 18 iulie 2025, cel de-al 18 lea pachet de măsuri restrictive la adresa Federației Ruse ca urmare a războiului de agresiune al acesteia împotriva Ucrainei.

Pe scurt, noile măsuri se axează pe cinci elemente de bază: reducerea veniturilor din energie ale Rusiei, afectarea sectorului bancar al Rusiei, slăbirea în continuare a complexului militar-industrial al Rusiei, consolidarea măsurilor de combatere a eludării și tragerea la răspundere a Rusiei pentru îndoctrinarea copiilor și pentru manipularea patrimoniului cultural ucrainean.

  • Sectorul energetic: reducerea plafonului de preț pentru țiței de la 60 USD la 47,6 USD pe baril; introducerea unei interdicții la importul de produse petroliere rafinate fabricate din țiței rusesc și provenind din țări terțe; noi listări de nave care fac parte din „flota fantomă” a Rusiei; interzicerea tranzacțiilor pentru Nord Stream 1 și 2;
  • Sectorul bancar: transformarea interdicției de furnizare de servicii specializate de mesagerie financiară anumitor bănci rusești într-o interdicție totală de tranzacționare cu acestea; suplimentarea listei băncilor rusești vizate;
  • Sectorul militar: listări suplimentare care vizează lanțul de aprovizionare al complexului industrial militar al Rusiei;
  • Comerț: introducerea de noi restricții de export, inclusiv cu privire la tehnologii înalte;
  • Noi listări privind îndoctrinarea copiilor și manipularea patrimoniului cultural ucrainean.

 Actele juridice corespunzătoare pachetului 18:

De asemenea, Consiliul Uniunii Europene a completat pachetul 18 cu noi măsuri împotriva Belarusului, având în vedere implicarea acestuia în războiul Rusiei împotriva Ucrainei: noi listări legate de complexul militar din Belarus; măsuri asupra comerțului din Belarus identice cu cele impuse Rusiei; embargo asupra importurilor de arme din Belarus; transformarea interdicției privind serviciile specializate de mesagerie financiară într-o interdicție totală a tranzacțiilor cu băncile vizate.

Actele juridice privind situația din Belarus și implicarea Belarusului în agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei:

Actele juridice corespunzătoare pachetului 17:

Totodată, semnalăm introducerea, la 13 mai a.c., a unui nou criteriu de listare, care facilitează desemnare persoanelor fizice și juridice, entităților și organismelor care au participat la sau au permis transferul proprietății, al controlului sau al beneficiului economic al intereselor de afaceri ale unor oameni de afaceri importanți cărora li se aplică măsurile restrictive:

În plus, următoarele acte normative privesc listarea a 27 de persoane și entități:

De asemenea, au fost actualizate datele de identificare și expunerea de motive cu privire la o persoană listată în cadrul acestui regim:

Măsuri restrictive în raport cu acțiunile care subminează sau amenință integritatea teritorială, suveranitatea și independența Ucrainei