Reorganizarea, concordatul preventiv și mandatul ad-hoc sunt instrumente importante în asigurarea unei prevenții mai eficiente a insolvenței, iar practicienii trebuie să pună accent pe prevenție”, să facem mai multă monitorizare, mai multă mediatizare”, a declarat Viorica Munteanu, membru al Consiliului Național de Conducere UNPIR, într-un interviu acordat publicației Universul Juridic.

Declarațiile au fost făcute în contextul seminarului de pregătire UNPIR organizat la Brașov în decembrie 2018.

Universul Juridic: Bună ziua, stimată doamnă! Iată, suntem prezenți la acest minunat eveniment, devenit deja tradițional, la care au dat curs invitației sute de specialiști din toată țara, dar și din Republica Moldova. Vă rugăm, pentru protalul Universul Juridic, să ne spuneți mai multe detalii despre acest eveniment, atât pentru noi, cât și pentru colegii dumneavoastră din breaslă, care nu au putut veni aici în aceste zile.

Viorica Munteanu: Bună ziua. În primul rând vreau să vă mulțumesc pentru că sunteți prezenți astăzi, la acest eveniment – într-adevăr unul de amploare –, dar aș vrea să vă spun ceva: Dumneavoastră știți care este sigla UNPIR?

Universul Juridic: Da. Pasărea Phoenix. (continuă mai jos, sub videoclip)

Viorica Munteanu: Exact. V-am întrebat pentru că, pornind de la sigla noastră, pasărea phoenix, acea pasăre mitologică, care a renăscut din propria cenușă, așa și noi, practicienii, încercăm să ajutăm o societate în suferință. Poate mă întrebați care este legătura cu sigla. Păi cum putem ajuta noi societățile dacă nu ne instruim, dacă nu ne perfecționăm, dacă nu facem schimb de experiență, dacă nu învățăm din practică, spețe de practică pe care unii colegi le-au avut, să le putem monitoriza ca să le fie utile tuturor. Pornind de la acest lucru, acest seminar, așa cum ați remarcat, a adus, să fie la Brașov, membri din 28 de filiale, peste 280 de practicieni. Lucrul acesta, în calitate de gazdă, mă bucură extraordinar, pentru că înseamnă că tematica pusă pe programul de invitație la seminar a interesat. Așa încerc eu să explic prezența generoasă din toată țara, să facă un efort, acum, în prag de sărbători, să fim împreună. Eu așa o înțeleg, că tot datorită tematicii pe care am avut-o în program, adică a temelor puse în discuție, au răspuns prezenței noastre și alte organisme profesionale. Nu întâmplător au fost prezente. Și să vă spun de ce. Am avut reprezentanți ai Corpului Experților Contabili. Este extraordinar! De ce? Pentru că noi suntem în planul doi; experții contabili – totdeauna le-am spus: „Voi sunteți medicul de familie. Adică voi trageți primul semnal de alarmă; voi constatați că societatea începe să alunece în jos, să intre în insolvență sau insolvabilitate. Deci voi observați primii și trebuie să trageți semnalul de alarmă”.

În momentul în care ajunge la noi, la practicieni, este puțin cam târziu. Este ca și cum te-ai duce la doctor, care află ce boală ai și îți face operație chirurgul. Cred că noi ne situăm în același plan cu chirurgul. Operația pe care noi o facem se numește plan de reorganizare. Rezultatul operațiilor pe care le facem știți în ce se concretizează? În 4-5% salvări la nivel național. De aceea, rolul nostru, extrem de important, este să monitorizăm, să ajungem să prevenim, și la Corpul Experților, și la Camera Auditorilor, la colegii noștri… Voi sunteți mai aproape; voi sunteți lângă societățile debitoare. Încercați, o dată, să le aduceți la cunoștință cum pot preveni insolvența, cum pot să solicite prevenția prin mandatul ad-hoc și prin concordatul preventiv, în așa fel… Și nu în al doilea rând – reorganizare, dar să fie mai de timpuriu. Deci cu cât afli mai repede ce diagnostic ți-a pus doctorul, cu atâta poți să tratezi și cu atât poate să fie reușita.

Pornind de la aceste aspecte, pe care personal, când am avut ocazia, le-am adus la cunoștință la diverse întâlniri, contează ca noi, practicienii, să punem un accent pe prevenție; să facem mai multă monitorizare, mai multă mediatizare. Ce avem de făcut ca să avem succes.

Aș vrea să știți că nu există o fericire mai mare a unui practician care-și iubește din tot sufletul profesia, decât aceea că ai salvat societatea. Știți cum e când ai salvat? Ești extraordinar de fericit, pentru că a o lichida, a-i vinde averea, a-i vinde… este și asta o soluție, că nu ai ce face, dar cea mai mare fericire este să îi faci reinserția în viața normală. Și atunci tu poți să spui: Da, mi-am făcut cu adevărat profesia; adică am dat tot ce am avut mai bun în mine.

Universul Juridic: Cum s-a caracterizat anul 2017 pentru profesia de practician în insolvență în Brașov? Cu ce s-au confruntat  colegii dumneavoastră și dumneavoastră personal, în activitatea profesională?

Viorica Munteanu: Când mă întrebați, aș vrea să vă spun din ce unghi privim lucrurile. Dacă privim din punctul de vedere al numărului de spețe, de societăți intrate în insolvență, putem să spunem că e în scădere. Din punctul acesta de vedere te bucură că înseamnă că mulți au apelat la prevenție și nu au ajuns la noi. Din punct de vedere al practicienilor, obiectul muncii este puțin mai limitat. Dar cu ce probleme, dacă ați observat, din tematica și din problemele ridicate în seminar, cred că ați reușit ca singur să concluzionați care sunt problemele cu care ne-am confruntat: problemele de mediu, problemele de fisc, care au fost bine, larg dezbătute. Și bineînțeles că și filiala Brașov, pentru că nu numai ea – toți membrii cu aceleași probleme s-au confruntat. Important este ca să punem undeva, umăr de la umăr, și să mai aducem noi niște modificări Legii insolvenței. Că s-au făcut multe îmbunătățiri, dar mai avem niște minusuri. Și asta poate veni din propunerile fiecăruia. Adică ajungând la nivel central, putem să mai îndulcim ceea ce nu reușim să facem. Dacă ați urmărit în sală, la seminar am spus ce importantă a fost modificarea Legii 85/2014, faptul că s-a stabilit o situație care era mult interpretată. Creanțele care sunt anterioare deschiderii procedurii și care sunt constatate după deschiderea procedurii sunt creanțe anterioare. Lucru extraordinar, pe care nu l-am avut. Asta vrea să spună că, în momentul în care ai depus o declarație, vine Fiscul, îți face un control și te obliga, în legea veche, să le plătești pe procedură. Dar erau creanțe vechi, numai ei le-au constatat astăzi și exact ți-a pus sabia la gât. Că n-ai reușit cele pe care le-ai avut tu să le plătești; dacă-mi mai pui, așa, o greutate în spate… Iată că a venit Legea nr. 85/2014 și a scris clar: „Sunt anterioare deschiderii procedurii” – problemă care a fost mult discutată.

Și multe probleme, ați văzut că și penale. Cât de ușor poți să fii subiectul unui dosar penal, și astea au fost tratate, care sunt nu numai ale Brașovului; ale tuturor practicienilor. De aceea trebuie să facem cât mai multe cursuri de pregătire profesională. Din experiența pe care a avut-o un coleg să o facă publică, să știe și ceilalți colegi. Uite ce se poate întâmpla dacă ai o neglijență, neștiință, indiferent. Dar tot acolo ajungi.

Ce-ați vrea să vă mai spun?

Universul Juridic: Ce provocări îi așteaptă pe practicienii în insolvență în anul viitor.

Viorica Munteanu: Nu știu dacă să-i zic provocare. Cu ce se vor ocupa. Deci știți că acum doi ani, în 2014 trebuia să intre în vigoare Legea insolvenței persoanelor fizice. Probabil că în 2018 o nouă provocare este altceva, față de Legea nr. 85/2014 – așteaptă toți modificările, atât din punct de vedere al Legii nr. 85/2014 și, mai ales, a Codului Fiscal, care ne afectează mult de tot. Deci asta așteaptă practicienii. Să aibă mai multă libertate în luarea deciziilor; să nu mai fie supuși controlului, așa cum e acum, al creditorului. Al creditorului bugetar. Îmi pare rău, e omniprezent, este partenerul nostru în orice dosar, dar simt așa presiune asupra lor, că în momentul în care ți-ai făcut total datoria sau ai tratat cu mult profesionalism, vin spre tine niște săgeți care nu sunt din alea parfumate, sunt puțin mai otrăvitoare.

Universul Juridic: Acum, în pragul sărbătorilor de iarnă, ce mesaj doriți să le transmiteți colegilor dumneavoastră din UNPIR?

Viorica Munteanu: Colegilor mei, din UNPIR și nu numai, le transmit în primul rând ca moșul care vine, că în primul rând vine Moș Crăciun, chiar dacă nu vine umplut de daruri, dar să fie cu multă iubire, cu multă dragoste și cu multă sănătate. Iar anul 2018 să fie un an în care, făcându-și fiecare bilanțul, ce n-a reușit a realiza în 2017, să se împlinească în 2018. Fiecare, atât pe plan profesional, cât și pe plan personal. Și dumneavoastră vă dorim un La Mulți Ani și să fiți alături de noi mult timp, la toate evenimentele pe care le vom avea, chiar dacă nu vor fi de asemenea anvergură. Nici nu știți cât de mult succes ați avut, ați observat lansarea de carte, că s-a epuizat stocul. N-ați venit foarte bine pregătiți. Deci la orice întâlnire să fiți lângă noi, că vă simțim, parcă ne dați curaj, ne dați aripi când sunteți lângă noi. Sunteți nemaipomeniți și noi vă iubim din tot sufletul!

Universul Juridic: Vă mulțumim și echipa Universul Juridic vă transmite aceleași gânduri bune cu ocazia sfârșitului de an!