15 Dec 2017 

Bună ziua, doamnelor și domnilor!

Simona Maria Miloș: Urmează să mai avem ultimul eveniment, la Craiova. După cum bine știți, avem o serie de șase evenimente comune în acest an, în diferite centre universitare, și, ca în fiecare an, ne-am dorit ca și Timișoara să fie inclusă pe această listă, a acestor universitare relevante.

Îmi face o deosebită plăcere să constat că avem alături de noi atât de mulți lectori. Inițial formatul acestui seminar era mult mai restrâns. Am avut surpriza să avem mulți doritori, în calitate de spicheri, și uite așa am ajuns ca eu să fiu moderator și să nu fiu nevoită să prezint un material. Nu că aș fi foarte supărată, cel mai bine e să pui întrebări și să critici, dar nu să ai emoțiile pregătirii unui material.

Câteva cuvinte despre INPPI, înainte de a da cuvântul partenerilor de la INM, domnului judecător Florin Moțiu, care se aflată astăzi în calitate de reprezentant al INM. Am realizat că este extraordinar de important să avem un dialog susținut cu toate instituțiile implicate în procedura insolvenței. Și mă refer aici nu numai la judecătorii sindici, nu numai la avocați și practicieni în insolvență, ci și la celelalte corpuri profesionale. În ultima perioadă am reușit să semnăm protocoale de colaborare cu celelalte profesii liberale și cred că cele mai relevante din acest an – pentru că am încheiat pe toți anii de când noi existăm – sunt cele încheiate cu ANEVAR și cu Corpul Consultanților Fiscali; acum două zile am încheiat acest protocol de colaborare și de recunoaștere a punctelor de pregătire profesională comună. Am realizat că și partea acestor organisme este extrem de important să aibă un dialog susținut cu noi, au fost formulate critici constructive cu privire la cadrul legal al procedurilor în insolvență, în privința incidenței diferitelor domenii în procedura de insolvență, cum ar fi evaluarea, iar Conferința Națională a Evaluatorilor din acest an și Ziua Evaluatorului a avut ca temă centrală „Evaluarea în insolvență” – ceea ce mie mi-a relevat faptul că, pe de o parte, este clar că vorbim despre o complementaritate a celor două domenii, dar, pe de altă parte, îmi este foarte clar că există probleme de interpretare a legii, de aplicare a legii și de modificare a cadrului legislativ, evaluare și insolvență, pentru că au apărut deja foarte multe probleme în activitatea practică, pe care cu toții trebuie să le remediem, să le reformulăm și să avem împreună un cadru legal cât mai bun.

În aceeași idee, mi-aș dori ca această colaborare cu INM să continue și în următorii ani. Suntem în al doilea an în care avem aceste evenimente comune. Voi încerca să stabilesc o întâlnire cu noua conducere a INM și sper să reușim să ne menținem în această linie profesională, a valorilor și a dialogului profesional la un înalt nivel.

Doresc să urez bun venit magistraților – avem un număr de 19 magistrați printre noi. Doresc să mulțumesc lectorilor, care sunt alături de noi și de această dată și, înainte de a trece la prezentarea acestui panel, am să-i dau cuvântul d-lui judecător Florin Moțiu.

Florin Moțiu: Mulțumesc! Bună dimineața și din partea mea. Sunt desemnat ca purtător de cuvânt din partea INM-ului pentru a spune câteva cuvinte în deschiderea acestei conferințe. Sper și eu să fie continuată colaborarea existentă până în prezent între INM și INPPI, o consider necesară și utilă pentru toți actorii implicați în aceste programe.

Din păcate, în acest an sau în această perioadă, INM-ul se confruntă cu mai multe probleme, și de natură bugetară, și de natură instituțională, inclusiv cu unele discuții privind utilitatea sau nu a menținerii institutului ca instituție, ca atare e posibil ca din această cauză implicarea în organizarea unor asemenea evenimente a institutului să fie mai puțin vizibilă în această perioadă. De altfel, pentru colegii judecători ați văzut și că s-au anulat multe alte evenimente care figurau deja în programul de pregătire profesională a INM pentru magistrați.

Să sperăm că va fi depășit acest moment puțin mai dificil și că vor fi continuate aceste activități – până la urmă, toți avem de învățat din ele, prin discuții, prin prezentări pe care se fac, putem să ne extragem idei pe care după aceea să le folosim în activitatea practică pe care o desfășurăm fiecare dintre noi.

Cred că ziua de astăzi va fi, la fel cum au fost și alte întâlniri aici, în Banat, una fructuoasă și benefică pentru toată lumea.

Simona Maria Miloș: Mulțumim, domnule judecător! Aveți în mape un formular cu întrebări. Am rugămintea să vă notați. Am schimbat un pic formația, pentru a avea răgazul necesar să pregătim răspunsurile, lectorii să pregătească răspunsurile. După care se pot adresa întrebările la sfârșitul – și aici vreau să vă întreb – fiecărei prezentări, sau la sfârșitul panelului, cum doriți? Fiecărei prezentări, pentru a nu rata momentul și a fi mult mai aproape de cel care a prezentat materialul.

O să începem cu primul material al acestei zile, cu domnul judecător Florin Moțiu, care va vorbi despre câteva aspecte practice, privind deschiderea procedurii insolvenței la cererea debitoarei. Și aș vrea să fac o mențiune: cred că unul din țelurile Codului insolvenței a fost acela de duce la un echilibru în privința participanților la procedură, în privința drepturilor procesuale ale debitorilor versus drepturile debitorului și s-a dorit a se acorda o prioritate a creditorilor în procesul decizional de desemnare a practicianului în insolvență provizorie.

Din păcate, așa cum arată legea în forma actuală, dispoziția a fost interpretată diferit și a căpătat soluții jurisprudențiale diferite [n.r. cu privire la] răspunsul la întrebarea cine are prioritate într-o cerere de deschidere a procedurii, la desemnarea practicianului în insolvență provizorie – debitorul sau creditorii? Și dacă da, care creditori și potrivit căror criterii judecătorul sindic desemnează practicianul în insolvență. Și nu este singura problemă.