Vă mulțumesc mult, domnule președinte, pentru invitație!

Mă simt onorat pentru această invitație pe care mi-ați adresat-o, atât în numele meu, cât și al colegei mele, doamna vicepreședintă a Tribunalului Constanța, Laura Smarandei, care este și judecător sindic și cunoaște problemele dumneavoastră mai în amănunt.

Eu, deși sunt de formație judecător în materie penală, sigur, prin prisma activității administrative, am cunoștință și încerc să rezolv o seamă de probleme care țin de activitatea practicienilor în insolvență.

Trebuie să remarc și eu, în mod deosebit, organizarea pe care o aveți, care cu siguranță a avut o anumită greutate. Anul trecut m-am „confruntat” și eu cu astfel de organizare la întâlnirea președinților de tribunale, tot de aici, de la Mamaia, în altă locație.

Aș vrea să spun că consider activitatea practicienilor în insolvență ca fiind o activitate deosebit de importantă în societate. Mai eufemistic vorbind, aș zice că este vorba despre „o parte a organismului care înseamnă întreaga societate” și care nu poate funcționa bine dacă părți ale acestuia funcționează mai greu. Din acest punct de vedere, deci, și activitatea de insolvență trebuie să își arate măsura și să se dezvolte în diversele ei aspecte, pentru a concura la buna funcționare a societății.

Profit de ocazie pentru a relua într-o altă formă două aspecte punctate de domnul ministru Robert Cazanciuc, și anume una legată de activitatea dumneavoastră în general, practic, în legătură cu activitatea instanțelor, în special a tribunalelor.

În opinia mea, poate ușor diferită de cea expusă anterior, aș crede că Legea insolvenței și întreaga activitate ar putea suferi anumite modificări, de așa natură încât procedurile să devină un pic mai rapide. Mi se pare că nu este chiar în regulă că unele proceduri în insolvență care se desfășoară cu concursul tribunalelor să dureze poate și zece ani de zile. Aceasta ar fi o chestiune.

A doua chestiune, care este una administrativă și care a fost, de asemenea, punctată: este cea legată de încercarea de a intra în epoca digitalizării și a dosarului electronic. Nu numai instanțele menționate de domnul ministru au pășit către o eră a dosarului electronic, ci și Tribunalul Constanța și Curtea de Apel Constanța – desigur, și instanțele din subordine, dar pe dumneavoastră vă interesează mai mult tribunalul și curtea. Aici e o temă pe care dumneavoastră veți aprecia dacă o veți lua la un moment dat în discuție – cred că ar fi folositor dacă, ușor, ușor, încă de la prima formare a dosarului și a procedurii de insolvență, adică de la dumneavoastră, să se încerce o transmitere informatică a actelor dosarului către instanță, cu anumite beneficii pentru viitor. Este posibil ca în prima fază să fie lucrări mai multe sau timp mai îndelungat, dar, ușor, ușor, ne putem imagina, de exemplu, cât de simplu ar fi după aceea să căutăm într-un dosar care a stat în instanță cinci ani de zile și, pe baza anumitor criterii de căutare electronică, să ne apară imediat documentul căutat. Și nu mai spun de reducerea spațiilor de arhivare.

Eu vă mulțumesc foarte mult pentru invitație și vă urez succes în toată activitatea dumneavoastră, precum și în lucrările acestui Congres.

Mulțumesc mult!

Viorel-Teodor Gheorghe,

Președintele Tribunalului Constanța